Twitter + eSport = Sant

twitter_esport

I takt med att eSport ökar som aldrig förr i popularitet, så har mediabolagen svårt att hålla jämn takt genom att köpa upp och nystarta verksamheter tillräckligt snabbt. Oron för att hamna på efterkälken och därigenom potentiellt förvandlas till något förlegat och obetydligt börjar nu att bli verklighet allteftersom följarantal och marknadsvärde konstant slår nya rekord för eSporten. Men det är inte bara ”gammelmedia” som sneglar mot eSport. Även digitala mediebolag med tidigare ganska smala nischade verksamheter har börjat lägga mer och mer resurser på att återuppfinna sig själva och bredda sina utbud för att i allt större grad tilltala sina användare och konsumenter som på något vis är involverade i eSport.

Senaste exemplet på detta är Twitter, som givit sig in i leken på allvar för andra gången genom sitt avtal med DreamHack och ESL. Förra året kördes ett test med att streama semifinals och mästerskaps evenemang genom ett samarbete med Eleague. Tydigen föll resultatet väl ut, eftersom medieplattformen detta år toppar med att förhandla till sig åtkomst till 1 500 timmar av eSport ävenemang för streaming av bland annat evenemang och specialproducerade shower. Till skillnad från förra året gäller det nu alltså flera olika nätverk som förutom direktsänt spelande även kommer resultera i veckovisa sammanfattningar av höjdpunkter och ”bakom kulisserna” material från ESL.

En del av Twitters satsning kommer att vara reklamfinansierat genom att erbjuda positioner i samband med live events och genom sponsring av unikt material i anknytning till dessa. Man räknar med stort intresse sett till det beräknade tittar antalet och förhoppningen är att denna satsning kommer att bereda väg för ytterligare aggressiv expansion inom eSport.

Som bekant till hör både ESL och DreamHack det Stockholmbaserade digitala mediebolaget MTG (Modern Times Group) och detta är därför ett samarbete som gagnar alla inblandade parter. Över 15 stora evenemang från ESL One, Intel Extreme Masters och DreamHack omfattas av detta avtal och materialet kommer att vara tillgängligt live via webben och Twitters appar för mobila enheter.

De första sändningarna startade redan i lördags från ESLs Intel Extreme Masters i Katowice, Polen, med tävlingar i StarCraft II. DreamHack bevakningen kommer att dra igång med det stora eventet från Austin i april och sedan kommer ena stora tävlingen att avlösa den andra. För att kolla in materialet kan man antingen leta upp kommande evenemang i Twitters app, eller kika på någon av de dedikerade hemsidor som ställts upp för just detta ändamål, med specifika adresser för att skilja på de olika källorna: esl.twitter.comiem.twitter.com, eller dreamhack.twitter.com.