Starcraft-2

Starcraft II

Starcraft II är en uppföljare till det riktigt populära spelet Starcraft som skapades så tidigt som 1998 och senare släppte en expansion kallad Brood Wars som blev riktigt populär har även kallats det mest framgångsrika e-sports spelet genom tiderna. Spelen räknas som bland de bästa strategispelen någonsin och har vunnit en mäng av priser. Brood wars höll spelet levande i många år efter att det släpptes i väntan på att någon riktig efterträdare skulle släppas, och in kom Starcraft II år 2010. Skaparna av spelet är Blizzard Entertainment som även har gjort flera enormt populära spel som World of Warcraft, Diablo Hearthstone och Overwatch. Två expansioner till Starcraft II har släpts; Heart of the Swarm i 2013 och Legacy of the Void 2015.

Starcraft II spelfunktioner

Spelet är ett real-time strategy spel(RTS) där spelaren kontrollerar baser där han samlar ihop resurser för att skapa en armé för att sedan besegra sina fienders baser. Det finns två resurser i spelet; mineraler och ”Vespine gas”. Dessa finns ofta i begränsad form i de olika banorna och de olika spelarna strider ofta om att förstöra motståndarens resurstillgångar samtidigt som de försöker försvara sina egna.

Spelet har tre olika raser som har sina egna unika soldater, byggnader, historia och spelsätt. Terrans är den mänskliga rasen. Terrans använder sig av blod, svett och krut för att besegra sina fiender. De är den rasen mest följer den typiska RTS formeln. Protoss är en gammal högteknologisk ras med starka psykiska krafter. Protoss använder sig av främst dyra, men kraftfulla enheter. Slutligen Zerg är monstruösa varelser som slåss med tänder, klor, betar och gift. Zerg utnyttjar sitt överlägsna antal och sin stora adaptionsförmåga för att krossa sina fiender. Enheter i de olika raserna har olika styrkor och svagheter som de olika raserna kan utnyttja på olika sätt. Detta skapar en mängd olika unika strategier för och mot de olika raserna.

Två termer som används ofta inom Starcraft är ”Micro” (micromanagement) och ”Macro”(macromanagement). Micro är en spelares förmåga att kontrollera varje enhet individuellt. Micro är hur och vart du anfaller, när och hur man retirerar, använder enheternas förmåga och liknande. Macro är däremot en spelares förmåga att kontrollera matchen i ett större perspektiv. Macro handlar mer om enhetsproduktion och resursoptimering. Professionella spelare har inte bara ett enormt strategiskt tänkande, utan de måste se till att alla enheter och byggnader arbetar optimalt. Det är som att spela schack där båda spelarna får flytta pjäserna hur ofta de vill, när de vill.

Protoss anfaller Terran bas

Protoss armé anfaller en förstärkt Terran bas

Starcraft II E-sports och betting

Starcraft har som sagt alltid haft en enorm e-sportskultur. Brood Wars blev så populärt i Sydkorea att det har kallats ”Sydkoras officiella tidsfördriv”. Proffesionella e-sport spelare tävlade i sponsrade turneringar som syntes på flera tv-kanaler. Vissa spelare hade fanklubbar med över en halv miljon spelare. Denna popularitet har till stor del gått över till det nyare Starcraft II och det bör inte vara någon överraskning att av de 25 spelare som har vunnit mest priser så är 22 av dem från Sydkorea. Med de största priserna från Blizzards egna ”World Champions Series” där spelaren Byun vann 200 000 dollar.

Starcraft II är ett säkert val när det kommer till betting och finns på de flesta bettingsidor som erbjuder e-sports.