Fotboll med radiobilar?

 

För de som har lyckats undgå att höra om det allt mer populära spelet Rocket League, så är tiden kommen att kika lite närmare på denna dundersuccé. I takt med expansionen och tillväxten av eSportens omväxlande värld, så börjar nya trender och principer att dyka upp. Skicklighet och popularitet bland gamers handlar inte längre bara om krävande och avancerade strategispel, utan i minst lika stor utrstäckning om FPS spel, sport spel, mobila spel och nu även något som verkar vara en kombination av alla dessa kategorier.

Rocket League är ett ganska nytt spel som först lanserades under sommaren 2015 av spelutvecklaren Psyonix för Playstation 4. Men tack vare spelets popularitet har spelet under 2016 även släppts för flertalet andra plattformar. Bara ett år efter att spelet släppts har inte mindre än 18 miljoner unika användare registrerats, vilket har lett till flera utmärkelser och numera även skapandet av specifika eSport evenemang och tävlingar.

rocket_league_playing

Rocket League är något av ett fantasirikt fotbollsspel som spelas med fordon som mest kan liknas vid radiobilar, i stora arenor med burliknande väggar som går att köra på. Förutsättningen verkar bygga på en något lättare tyngdkraft än vad vi är vana vid på jorden, eftersom bilarna med sina raket boosters har möjligheten att flyga omkring och röra sig på ett helt annat sätt än den vägbundna fordonstrafiken som vi är vana vid på våra vägar. Målsättningen är förstås att förflytta en gigantisk boll över spelplanen för att göra mål i motståndarlagets målbur.

Föregångaren till Rocket League släpptes under 2008 för Playstation 3 under namnet Supersonic Acrobatic Rocket-Powered Battle-Cars, men blev aldrig den internationella succé Psyonix lyckats skapa med Rocket League. Spelet är populärt i alla åldrar tack vare att det inte är våldsamt, samtidigt som tydliga inslag av samarbete/lagspel, teknik, science fiction och en lagom dos lekfullhet. Med andra ord delar spelet många egenskaper med globalt populära och tävlingsinriktade fysiska sporter som bygger på lagspel, samtidigt som den ger en helt annan typ av avkopplande underhållning och gott om goda skratt.

RLCS_amsterdam

Finalen i senaste omgången av Rocket League Championship Series (RLCS) spelades i helgen i Amsterdam och vanns av teamet FlipSid3 Tactics tillsammans med förstapriset av 50 000 dollar, som en del av den totala prispotten av 125 000 dollar. Över 6 000 lag anmälde sig för de öppna kvalificeringarna för denna omgång av RLCS, vilket slutligen ledde fram till helgens final. Mer bevis än så behövs knappast för att spelet ska kunna tas på allvar som en av eSport världens nyare grenar, som dessutom följs ivrigt av miljontals tittare online.

Vi nämnde för första gången Rocket League i maj i år och har sett en fantastisk utveckling under de senaste 7 månaderna, varför vi kände det nödvändigt att uppmärksamma detta mycket underhållande spel en extra gång. Det är högst rimligt att anta att spelets popularitet bara kommer att växa och vi på eSport Betting kommer naturligtvis även att hålla ett nära öga på möjligheten att betta online på Rocket League. Vi ser det bara som en tidsfråga innan eSporten kommer över den tröskel av social acceptans i den västerländska kulturen som sedan kommer att resultera i den masshysteri som man har kunnat se i vissa asiatiska länder som t.ex. Sydkorea. Givetvis något vi verkligen ser fram emot!