Rätt tid att investera i E-sport

investera i e-sport

I dagens moderna samhälle finns det sporter som man för 50 år sedan aldrig trodde skulle räknas som en sport – E-sport är ett bra exempel på detta! Idag är detta en marknad som nästan gått om stora sporter som fotboll i antalet tittare som streamar matcherna och besökare på stora arenor där turneringar hålls. Sverige är heta och delvis ledande inom området och har genom åren visat upp många duktiga och framgångsrika talanger som reser världen runt för att tävla! Och inte räcker det med att vi svenskar är riktigt heta i E-sport världen- vi har även svenska spelbolag som sponsrar och investerar i E-sporten. Ett av dessa är Unibet.

Vad är E-sport?

E-sport är ett begrepp som används när du tävlar i dataspel mot andra spelare, antingen i lag eller som singel. Exempel på spel som används i turneringarna är Counterstrike och Dota. Detta fenomen startade i Sydkorea på 90-talet när landet drabbades av en ekonomisk kris som innebar att många sydkoreaner blev arbetslösa.

I samband med detta började också internet att växa i landet och bli allt mer utbrett vilket ledde till att massor med IT-caféer öppnade upp, och där satt man och spelade dataspel hela dagarna för att fördriva tiden. Efter hand växte industrin allt mer och spred sig till andra länder där Sverige och svenskarna var ganska snabba med att hoppa på tåget.

Dags att investera i en växande marknad

Värdet på marknaden för E-sport har dubblats många gånger om under de senaste åren och räknas som ett av de områden där det finns mest potential just nu som investerare. Detta gäller både privatpersoner och företag. Det här beror delvis på att många ser en potential att nå ut till en ny generation som har ett annat tankesätt och andra vanor, och som man kanske inte kunnat nå tidigare.

Det går snabbt inom E-sporten och det är ”där det händer” så att säga. Den nya generationen skapar möjligheter som inte fanns tidigare och bidrar till teknologins utveckling. Många företag ser det här som en perfekt väg in för att kunna marknadsföra sina produkter och tjänster till miljontals människor världen över, eftersom E-sporten har en sådan stor publik.

Exempel på stora bolag som marknadsför sig via E-sporten är till exempel Coca Cola, Unibet (Kindred), och Mastercard.

 

Aktier

Som privatperson kan du investera i aktier som riktar sig mot E-sport och det finns faktiskt flera bolag som blivit börsnoterade de senaste åren. Men då gäller det att ha lite koll på vad det är du faktiskt investerar i. Många bolag är väldigt nya och använder sig av nya metoder och tekniker som antingen kan bli succé eller en flopp. Du måste läsa på om alla företagen, vad de arbetar med just nu och vad målet är. Gå sedan på din magkänsla om vad som du tror kommer att slå i framtiden och gör din investering.

Varför har E-sport blivit så stort?

Människan gillar teknologi och att känna sig som om vi vore oövervinnliga på olika sätt. Digital teknik, internet, datorer, VR-glasögon, smartphones, surfplattor och så vidare skapar en helt ny värld för oss där vi kan styra och ställa till viss del.

I takt med att internet blev en fluga runt om i världen under 90-talet började också intresset för datorer och dataspel att öka. Det blev ett kul, spännande och nytt sätt för ungdomar att fördriva tiden när man hade tråkigt. Det skulle inte dröja länge innan E-sporten började få fäste i många delar av världen men kanske framför allt i Sverige och Sydkorea, men även Canada och USA.

Sverige är kallt och mörkt en stor del av året vilket gör att man gärna vill hålla sig inne. Om det då finns ett intresse för dataspel och teknologi i bakgrunden finns det mycket tid att spendera bakom en dator under vintermånaderna – tid för att bli en skicklig gamer som kan tjäna miljontals kronor på att spela dataspel för en publik.