Shanghai cityline

Shanghai planerat att öppna en eSport-park

Uncategorized | december 13, 2018

ESport är något som med en rasande fart blir allt mer populärt på flera platser runtomkring i världen. En av dessa platser är den kinesiska megastaden Shanghai. Shanghai är redan en maktfaktor inom eSport-branschen då staden bland annat huserar flera av speljätten Tencents mest populära eSport-turneringar. Dessa inkluderar League of Legends Pro League samt King Pro League. King Pro League är den största professionella turneringen i det omåttligt populära spelet Honor of Kings.

Den kommande eSport-parken

Shanghai är alltså redan en av världens viktigaste städer när det kommer till eSport. Detta är dock något som inom kort kommer cementeras ytterligare. Tillsammans med just Tencent planerar nämligen stadens Minhang District att bygga en internationell eSport-industripark. Med på detta är även Super Generation Investment, en väletablerad markutvecklare från den kinesiska staden Guangdong.

Bland mycket annat är industriparken tänkt att inhysa mer än 100 kinesiska och utländska eSport-företag, faciliteter för forskning och utveckling samt en arena som är tänkt att kunna hysa 6000 åskådare. Arenan kommer att kunna användas till olika eSport-turneringar och andra evenemang, och är tänkt att stå klar 2020.

ESport-parkens planerade namn är Shanghai International New Cultural and Creative E-sports Center. Parken kommer att vara indelad i åtta olika zoner, och utöver eSport-evenemang, eSport-företag samt faciliteter för forskning och utveckling så är den även tänkt att kunna husera film- och Tv-produktioner.

För dig som är intresserad av eSport och planerar en resa till fjärran östern inom de kommande åren så är Shanghai med andra ord en mycket spännande destination att besöka. Som tidigare nämnt spelar staden redan en viktig roll inom e-sportvärlden, och i och med den nya industriparken kan den mycket väl bli branschens huvudstad.

E-sport i Kina

Det är inte bara Shanghai som är en jätte inom eSport-branschen. Detta är nämligen något som även gäller Kina i stort. Spel som League of Legends och Dota 2 är oerhört populära där, och flera av branschens största och mest prestigefyllda turneringar hålls redan i dagsläget inom landets gränser. Detta är en utveckling som lär påskyndas ytterligare när Shanghai International New Cultural and Creative E-sports Center står färdigbyggt.

I Kina är det inte bara populärt att själv ägna sig åt eSport. Här är det nämligen minst lika populärt att titta på det på samma sätt som vi i Europa kollar på fotboll och andra populära sporter. Staden Hangzhou är t.ex. redan i detta nu hem för en arena för 400 åskådare. Dessa kan här följa League of Legends Pro League på plats. Denna liga är alltså till för det oerhört populära spelet League of Legends och består av 14 olika lag som tävlar mot varandra. Supportrarna till denna eSport och dessa lag kan följa matcherna live på arenan i Hangzhou och liknande sådana på andra platser runt om i Kina.

Detta intresse har även gjort så att de professionella spelarna har blivit superkändisar hemma i Kina och på andra platser i Asien. Dessutom tjänar de miljoner på att tävla i League of Legends och andra liknande spel. I Kina har man därför börjat förespråka att eSport bör bli en olympisk gren. Det återstår att se om det blir så eller inte, men oavsett vilket så är eSport en jätteindustri i landet som tveklöst är här för att stanna.

esport international event

Förhindra uppgjorda matcher inom e-sport – betala spelarna mer

Uncategorized | november 20, 2018

Om man spenderar en eftermiddag åt att titta på någon Top 8 finalturnering av vilket fightingspel som helst, så kommer man snabbt se att det finns olika former av bettingkultur till spelen. Många av lagen i spel som till exempel Counter Strike är redan sponsrade av olika spelbolag. Ett hot som alltid finns för en ny lukrativ bransch är uppgjorda matcher. Hur kan e-sportbranschen åtgärda detta problem innan det ens har fått fäste?

Spelbolag stoppas från att sponsra e-sport

Overwatch League och the League of Legends Championship Series har förbjudit deltagande lag att vara sponsrade av spelbolag. Faktum är att e-sport är en potentiellt sett lukrativ bransch för spelbolag. Den amerikanska banken Morgan Stanley beräknar att e-sportbranschen kan vara värd 1,5 miljarder dollar år 2020. i USA beräknas laglig spelverksamhet årligen omsätta 67 miljarder dollar. Om e-sportbranschen skulle få ta del av en bråkdel av den summan innebär det en stor förändring för professionell e-sport.

Högre prispengar – nyckeln till att förhindra uppgjorda matcher

Uppgjorda matcher förekommer inom e-sport, speciellt i Sydkorea. Där spelet Starcraft är omåttligt populärt och laglig spelverksamhet är välutvecklat inom e-sportbranschen. Den tiofaldige Starcraft 2-mästaren Lee “Life” Seung Hyun, fick 60 000 dollar för att avsiktligt förlora två matcher 2015. Seung Hyuns lagligt inspelade prispengar under året 2015 var 110 000 dollar. Över halva den summan erbjöds han alltså för att avsiktligt förlora två matcher.

I mars 2018 greps en koreansk Starcraftsspelare för att ha mottagit 4000 dollar i muta för att avsiktligt förlora en turneringsmatch. Spelarens prispengar så långt under turneringen var 280 dollar. Slutsatsen här är glasklar: Låga prispengar till e-sportutövare ökar risken för uppgjorda matcher.

Problemen stannar på gräsrotsnivå

Tillbaka till redan nämnda Overwatch League och League of Legends. Deltagande lag i Overwatch League finansieras av mångmiljonärer och av sponsorpengar från stora företag. Vilket leder till att minimilönen för utövarna i ligan är 50 000 dollar per år. Samma principer gäller för League of Legends-ligan North American League Championship Series (LCS), där medellönen ligger på 320 000 dollar per år.

Det ökande intresset för e-sport innebär att en gräsrotsnivå har växt fram, där utövarna inte får ta del av de stora summor pengar som finns i de mest populära spelen, ligorna och tävlingarna. Det är denna nivå som är mest utsatt för att exponeras för uppgjorda matcher. Detta fenomen är likvärdigt med mer traditionella sporter som till exempel halvprofessionella fotbollsligor och tennisspelare som är rankade utanför topp-100. De utövarna lägger ner nästan lika mycket tid och kraft som de mest betalda, men tjänar knappt tillräckligt för att gå runt på sin aktivitet.

På så sätt är de ett relativt lätt byte för uppgjorda matcher, då de erbjuds summor med pengar som överstiger vad de vanligtvis tjänar på att vinna matcher.

Lösningen är då enkel för e-sportbranschen, och tål att upprepas. Låt intäkterna sippra ner till de som verkligen kämpar och sliter för att leva på e-sport. Annars riskerar e-sportbranschen att ställas inför problem som spelskandaler och andra lagliga tvister, som riskerar att svartmåla och göra branschen till oärlig i mångas ögon. Alltifrån potentiella investerare, experter, utövare, publik och så vidare.

esport arena

Singtel lanserar ny eSport-liga

Uncategorized | oktober 1, 2018

Det Singaporianska företaget Singtel är ett av stadsstatens största inom telekommunikation. Företaget är Singapores största operatör inom mobiltelefoni med mer än 4,1 miljoner abonnenter. Utöver telekommunikation är Singtel dessutom verksam som tv-operatör.

Singtel ger sig in i eSport-branschen

Det senaste när det gäller Singtel är att företaget har bestämt sig för att bredda sina vyer och ge sig in i eSport-branschen. Detta har de bestämt sig för att göra genom att lansera sin egen eSport-liga i Asien. Namnet för denna liga är tänkt att bli PVP eSports Championship. Den är tänkt att inkludera eSport-lag från olika delar av Kina, Nordamerika och Europa. I potten kommer det att finnas ett pris på 300 000 amerikanska dollar.

Ligan kommer att bestå av regionala kvalifikationsrundor som kommer att hållas i olika delar av världen. Kvalifikationsrundorna kommer utöver Singtel även att anordnas av andra företag verksamma inom telekommunikation i Sydasien och närområdet, företag som Singtel har en andel på åtminstone 20 % i.

De spel som lagen i PVP eSports Championship kommer att tävla i är de oerhört populära Hearthstone, Dota 2 och Arena of Valor. När det gäller spelet Hearthstone så kommer tävlingarna i detta att äga rum i Singapore. Evenemanget kommer Singtel att anordna i samband med speljätten Activision Blizzard. Activision Blizzard har genom åren legat bakom ett stort antal speltitlar som har blivit till oerhörda succéer bland branschens spelare. Dessa inkluderar bland annat namn som Starcraft och Warcraft.

Länder och arrangörer

Turneringarna i Dota 2 och Arena of Valor kommer att hållas på andra platser runtom i Asien och närområdet. När det gäller de regionala kvalifikationsrundorna så är det utöver Singapore närmare bestämt Filippinerna, Indonesien, Thailand, Australien och Indien som kommer att stå som värd för dessa. Följande telekommunikationsföretag kommer tillsammans med Singtel att stå som arrangör för tävlingarna i de olika länderna:

  • Thailand: Advanced Info Service of Thailand
  • Indonesien: Telekomunikasi Selular
  • Filippinerna: Globe Telecom
  • Indien: Bharti Airtel
  • Australien: Optus

Singtel har andelar på följande storlekar i de olika företagen:

  • Advanced Info Service of Thailand: 23.32%
  • Telekomunikasi Selular: 35 %
  • Globe Telecom: 21.51%
  • Bharti Airtel: 39.5%
  • Optus: Helägt dotterbolag

Singtels partnership med Razer

PVP eSports Championship är ett resultat av Singtels samarbete med spelutvecklaren Razer. De båda aktörerna ingick ett partnerskap i maj 2018 i syfte att tillsammans utforska Sydostasiens marknad för eSport och dra nytta av dess potential och möjligheter. PVP eSports Championship är med andra ord endast det första av vad som förhoppningsvis kommer att bli många spännande resultat av detta samarbete. Faktum är att Sydostasien är en av de delar av världen där eSport är som allra störst och mest populärt. På grund av detta samt den stora potential gällande lyckade investeringar som finns inom branschen så är inte Singtel det enda av regionens telekommunikationsföretag som har valt att satsa på marknaden. I Filippinerna har t.ex. telekomjätten PTLD varit en del av att starta upp en annan stor eSport-liga.

Sydostasien har alltid varit ett populärt turistmål. Med tanke på allt spännande som sker inom eSport i regionen så är det dock inte längre endast soldyrkare som bör ha ett intresse av att besöka denna del av världen. Närmare bestämt finns det numera även flera skäl för dig som gillar eSport att göra ett besök i Sydostasien!

e-sport publik

Betting på E-Sport

Uncategorized | september 14, 2018

Frågan är om betting på E-Sport kommer att fortsätta växa. Det finns många faktorer att ta hänsyn till när man ska diskutera detta. För det första så kan man tänka på hur stort det är idag. I Sverige så är fortfarande den absolut övervägande delen av bettingen på sport. Det är mindre än 1% av bettingomsättningen som gäller E-Sport. Så det finns ju potential att växa.

Växer i takt med sporten

Det man kan säga rent historiskt är att betting på olika sporter växer i takt med att sporten växer. Ju större sport, desto mer betting. Nu kan man ju argumentera för att E-Sport inte är en riktig sport, åtminstone inte i Sverige. Sydkorea har accepterat E-Sporten som en sport, men riksidrottsförbundet i Sverige har inte kommit dit ännu. Vad man än tycker eller tänker kring detta så växer E-Sporten rejält. I alla fall om man ser till antalet utövare, åskådare och de som bettar. Där finns det underökningar som visar att år 2015 var antalet 235 miljoner människor. Ser man sedan till 2017 ökade detta antal till 385 miljoner. Alltså runt 50% ökning på två år. Skulle denna trend hålla i sig, vilket de flesta experter tror, så kommer denna siffra ligga på 600 miljoner år 2020. Omsättningsmässigt så stiger siffrorna också. Från 325 miljoner dollar 2015 upp till 626 miljoner dollar 2017. Beräkningar visar att siffran passerar 1 miljard dollar år 2020.

Kommer bettingen att öka

Precis som man kan räkna ut så kommer bettingen i takt med allt runt E-Sporten att öka. Frågan är bara hur och på vilket sätt. Kommer de personer som idag spelar på trav och stryktipset att börja spela på E-Sport? Nej, det tror ingen. Det kommer att bli ett generationsskifte inom bettingmarknaden. Utbudet av betting på E-Sport kommer att öka och det kommer dyka upp fler profiler som marknadsför sporten. Redan nu vet man att antalet personer med tillgång till internet kommer att öka. Ungefär 3 miljarder människor kommer i framtiden att få tillgång till internet. Detta är en enorm marknad, och givetvis så kommer E-Sporten att ta en del av denna. Hos denna del av populationen så finns redan sportbetting, alltså kommer troligen E-Sporten att ta en del av den marknaden.

Slutsats kring E-Sporten

Om det är någonstans som det kommer ske enorm utveckling så är det inom E-Sport. Därför kommer givetvis bettingen på E-Sport att fortsätta växa. Bland experter på området så tippar man att marknaden för detta kommer explodera inom ett par år. Så är det nåt man vill satsa på så är det just E-Sport. Tittarantalet på Twitch som sänder många E-Sport turneringar ökar stadigt, och även om många är unga så kommer deras intresse att hålla i sig. Under Dreamhack som är en stor turnering och ett event inom E-Sport, så hade man under 2016 sammanlagt 235 miljoner tittare via Twitch och över 200 000 besökare som var på plats, Så intresset och viljan finns där. Det gäller bara att bettingsajterna ser potentialen och ökar sitt utbud.

Gamescom event publik

Gamescom fyller 10 år!

Uncategorized | augusti 17, 2018

Den 22:e augusti är det dags för ännu en upplaga av den populära spelmässan Gamescom! Mässan pågår under 4 dagar, med slutdatum den 25:e augusti. Platsen där den hålls är Cologne Exhibition Centre i den tyska staden Köln. Årets mässa är dessutom lite extra speciell eftersom det är den 10:e upplagan av Gamescom!

Vad är Gamescom?

Gamescom är en spelmässa där flera av väldens ledande spelutvecklare presenterar både sina senaste samt sina kommande titlar. 2017 lockade Gamescom hela 355,000 besökare och 919 spelföretag från 54 olika länder som presenterade sina produkter på ett 201 000 kvadratmeter stort utställningsutrymme. Vad som gjorde mässan extra spännande är att det stora antalet besökare inkluderade kända namn som fotbollsspelarna Marco Reus och Pierre-Emerick Aubameyang samt Tysklands förbundskansler Angela Merkel. Dessa samt övriga besökare kunde under mässan bland annat prova på spel som Super Mario Odyssey, Assassin’s Creed Origins, Far Cry 5, Call of Duty: WWII, Destiny 2, Uncharted: The Lost Legacy, Monster Hunter World, och Life is Strange.

Gamescom 2018

Vad kan du som besökare då förvänta dig av Gamescom 2018? Svaret på denna fråga är att även i år kommer flera av marknadens ledande namn att presentera och låta besökarna prova på deras kommande titlar. Detta inkluderar flera av branschens jättar som Nintendo, Capcom, Konami, Square Enix, Sega och Sony.

Du som har ett elektronik intresse som inkluderar mer än bara Tv-spel har dessutom mycket annat att se fram emot på Gamescom 2018. Här kommer nämligen flera andra nyheter inom elektronikvärlden att presenteras. Detta inkluderar bland annat det senaste inom telekommunikation, rengöringsprodukter, reparationsprodukter och träningsprodukter.

Mässan kommer närmare bestämt att vara indelad i 4 olika sektioner. Dessa är Gamescom entertainment area, Gamescom business area, Gamescom family & friends, och fanshop area. I Gamescom entertainment area finner du det allra senaste inom TV-spelvärlden. Det är här du kan prova på de senaste samt kommande titlarna från flera av världens ledande TV-spelutvecklare. Dessutom bjuds du här på spektakulära inomhus- och utomhusföreställningar, så väl som spännande liveföreställningar från ett stort urval av världskända artister.

Gamescom business area är enligt Gamescom själva världens viktigaste mötesplats för branschens insiders, handlare, förlag och utvecklare. Denna sektion av mässan är en utmärkt plats för marknadens aktörer att knyta kontakter och delta i kreativa samtal och diskussioner.

För dig som besöker mässan med barn är Gamescom family & friends ett perfekt ställe att koppla av på om du har lust att ta en paus och vila dig från Gamescoms hektiska tempo en stund. Även här finns det flera underhållande aktiviteter att ta del av, dock i en betydligt mer avslappnad och barnvänlig miljö.

I Gamescom fanshop arena finner du montrar från mer än 80 olika utställare. Här hittar du en mängd prylar och tillbehör som kan göra ditt spelande ännu mer spännande. Bland annat innehåller Gamescom fanshop ett stort antal leksaker, dräkter och figurer från spelvärlden som passar perfekt som utsmyckning i TV-spelrummet där hemma.

Övrig information

  • Arrangör: Koelnmesse GmbH
  • Adress: Cologne Exhibition Centre, Messeplatz 1, 50679 Köln, Tyskland
  • Datum: 21 – 25 augusti 2018 (tisdag-lördag)
zlatan-bethard

Zlatan Ibrahimovic klar för Bethard

Uncategorized | mars 28, 2018

Erik Skarp, VD och grundare av Bethard, har rott i hamn det tyngsta nyförvärvet genom tiderna inom spelbranschen. Det är ingen mindre än Zlatan Ibrahimovic som ansluter till det svenska spelbolaget.

Bethard with tagline

Första mötet blev känslofyllt

”Winners dare more” är det spelbolaget Bethard förknippas med. Tidigare har det varit skådespelaren Dragomir Mrsic som har varit ansiktet utåt och representant för det stenhårda Bethard, och nu står det klart att han får en ny, ännu hårdare partner i form av Zlatan Ibrahimovic. Ryktena angående Ibrahimovic har florerat en tid, både på och utanför fotbollsplanen.

När det förra veckan stod klart att den 36-årige svenska anfallaren brutit sitt kontrakt med Manchester United, var det många som redan hade listat ut var flyttlasset skulle gå. Zlatan har själv kommit med hintar under de senaste åren om att han mycket väl kunnat tänka sig att flyga över Atlanten för att erövra även det stora landet i väst och nu är alltså tiden inne. I fredags blev Zlatan Ibrahimovic presenterad av Los Angeles Galaxy bara dagen efter att det blev officiellt att han och Manchester United hade brutit kontraktet i förtid.

Det första mötet mellan Erik Skarp och Zlatan Ibrahimovic utspelade sig i Manchester. Erik har som många andra svenskar följt Zlatans enastående karriär noga under en lång tid och är dessutom en stor supporter till Malmö FF, klubben där allt började för Zlatan. Mötet, som sträckte sig över fem timmar, var inte bara prat om affärer. De båda hade en lång och öppen diskussion om livet i allmänhet. Det var en nöjd Erik Skarp som lämnade mötet som alltså blev en början på ett unikt samarbete.

– Det var känslomässigt för mig som har följt Zlatan under snart 20 års tid. På något sätt kände jag redan innan mötet att jag hade en relation med honom, just för att man sett honom så pass mycket. När jag satt i rummet och dörren öppnades och Zlatan står en meter ifrån, då är det något som sköljer över mig. Det är en mäktig känsla som är svår att sätta ord på, här träffas vi och ska försöka skapa ett samarbete, beskriver Erik känslofyllt det första mötet med Ibrahimovic.

”Han är ingen posterboy”

Erik Skarp är dessutom tydlig med att Zlatan inte bara kommer att finnas med som ambassadör och ansikte utåt, utan Zlatan har dessutom gått med som delägare i företaget.

– Zlatan är en delägare vilket förhoppningsvis varar för alltid, under förutsättning att vi gör något bra tillsammans. Han är ingen posterboy utan han kommer att vara med oss och utveckla bolaget och framförallt varumärket till att bli något som folk ska tycka om och vilja associeras med.

Han berättar om planen att göra en helomvändning och förändra hur Bethards varumärke presenteras utåt med hjälp av ”Ibra”.

– Bethard uppfattas som aningen hårt, vilket är förståeligt, och vi känner att det har blivit en överdriven spinn vilket vi själva också varit med och bidragit till. Vi känner att det är dags att ta ett rejält kliv in mot mitten och bli något mjukare. Detta är en resa som startar måndagen den 26 mars. Då lanseras vår nya identitet i samband med en reklamfilm som vi arbetat fram tillsammans med Felix Herngren. Det kommer bli mjukare och mer komiskt, vi tar ett skönt men rejält kliv bort från det hårda som ni sett tidigare, utvecklar Erik Skarp.

För att läsa hela intervjun är det bara att klicka dig vidare in på betting.se.

cloud9

Cloud9 tar hem ELEAGUE Major 2018!

Counter-strike, eSport turnering | januari 29, 2018

Nordamerikanska Cloud9 vände på steken och vann till slut med 2-1 i kartor efter en jämn final mot FaZe och plockade därmed hem den första Major-titeln för deras del när 2018 års upplaga av ELEAGUE Major i Boston avgjordes natten mot måndagen svensk tid.

På vägen till finalen slog Cloud9 ut G2 (2-0 i kartor) och SK (2-1 i kartor) och europeiska FaZe slog i sin tur ut mousesports (2-0 i kartor) samt NaVi (2-0 i kartor). Finalen inleddes med Mirage där nordamerikanerna inledde lovande och gick upp till en komfortabel 7-1-ledning innan FaZe vaknade. FaZe vände och vann den första kartan med 16-14 efter att svenske Olof ”olofmeister” Kajbjer dödat kartan med en skön tripple-kill vid ställningen 15-14.

När det sedan var dags för Overpass hade Cloud9 all press på sig att vinna för att på så sätt tvinga fram en tredje och avgörande karta, vilket de lyckades alldeles galant med. Efter en oerhört stark första halva (vinst 12-3) hade européerna FaZe ett helt berg att bestiga. Men de gav inte upp utan strid och de lyckades också putsa till siffrorna något efter en jämnare andra halva, dock tog Cloud9 hem kartan med 16-10 efter en härlig aktion från hela turneringens MVP Tarik ”tarik” Celik.

Med detta stod det alltså 1-1 i matcher inför sista och avgörande kartan Inferno. Det blev också ett rafflande avslut på turneringen då den fick avgöras efter två övertider. Länge såg det ut som om FaZe skulle ta hem den sista kartan efter att de skaffat sig matchpoäng ganska tidigt. Dock visade Cloud9 upp en härlig lagmoral och i synnerhet Jake ”Stewie2k” Yip inspirerade sitt lag i upphämtningen som ledde till två övertider.

Efter att båda lagen vunnit vars tre rundor på CT-sidan kunde alltså Cloud9 till slut knyta ihop säcken och plocka hem den andra övertiden och därmed också hela ELEAGUE Major 2018.

eleague

Dags för årets CS:GO-Major att avgöras

Counter-strike, eSport turnering | januari 15, 2018

24. Det är antalet lag som gör upp i slaget om mästartiteln i 2018 års upplaga av ELEAGUE Major i Counter-Strike: Global Offensive. Platsen där slutspelet ska avgöras är i Boston, USA och datumen att hålla reda på är 26-28 januari.

Den första etappen av tre i Counter-Strikes motsvarighet till fotbollens Champions League avklarades den föregångna helgen i den så kallade ”New Challengers Stage”(offline-kvalet), vilken utspelade sig i ELEAGUE Arena i Atlanta, USA. Av de 16 lag som deltog i enkelmötena var det endast två stycken (Cloud9 och G2) som tog sig vidare till etapp nummer två som kallas The New Legends Stage (gruppspelet), vilken hålls på samma plats mellan 19-22 januari. Resterande lag från den första etappen gör upp om de kvarvarande gruppspelsplatserna i inbördes möten.

Skrällfritt system?

Det är ett delvis nytt och ganska rörigt Swiss Format-system som ELEAGUE tillsammans med Valve lanserade 13 december 2017. Detta innebär att turneringen till en början blir relativt ointressant för både spelare och åskådare, då systemet gör så att de bästa spelarna möter de lite sämre i de inledande omgångarna. Den förenklade anledningen till detta att de bästa lagen ska kunna mötas senare i turneringen, vilket ju såklart minskar chanserna för skrällar att inträffa. Skönt för de högst seedade lagen givetvis, men som neutral åskådare är det alltid härligt med uppstickare som ställer till det för de mer etablerade.

De 9 av 16 lag som redan är klara för The New Legends Stage är följande:

Regerande mästarna Astralis

BIG

Cloud9

Fnatic

G2

Gambit

North

SK

Virtus.pro

Ska Cloud9 gå hela vägen?

Några som imponerat på senaste tiden är amerikanska Cloud9, som med autimatic och Stewie2k i spetsen tog tre raka segrar i första etappen av Majorn. Laget slog tillbaka EnVyUs, Sprout och mousesports med de övertygande totala rundsiffrorna 48-21. Amerikanerna erhåller för närvarande en 5:e plats i världsrankingen och förutsättningarna ser onekligen goda ut för att kunna utmana om Major-titeln på allvar.

Overwatch

Overwatch och Streetfighters initativ innebar en galen E sport-vecka i Kalifornien

eSport turnering | december 20, 2017

Södra Kalifornien och framförallt Los Angeles har blivit hemmabasen för Esport i Nordamerika och det har aldrig varit mer tydligt än efter förgående helg då tre giganter arrangerade events.

Tre av de största speltillverkarna i form av Riot Games, Blizzard Entertainment och Capcom var alla på tapeten i södra Kalifornien. Riot arrangerade sitt årliga League of Legends All-stars event, Blizzard körde sitt Overwatch League med fyra dagar av försäsong medan Capcom utsåg världsmästaren i Street Fighter V på Playstation Experience i Anaheim.

Galet tryck i Santa Monica

I vackra Santa Monica hölls LoL All-Stars och stämningen var helt otrolig på torsdagen uppger ESPN sports. Arenan var fylld av kinesiska fans som lyfte fram de kinesiska deltagarna. Det gick till och med lite för långt när fansen försökte fotografera sig själva tillsammans med spelarna. Situationen ska dock ha varit allt annat än hotfull och vakter kunde enkelt skingra de skrikande fansen.

Overwatch hölls i LCS Arena som bara funnits i några månader. Fansen där var tvärtemot fansen på LoL-eventet. Stämningen beskrivs som ganska lugn och det var mycket familjer på evenemanget. Eftersom Overwatch League är så nytt har inte fansen hittat sina favoritlag ännu. Overwatch League-evenemanget får ändå anses som lyckats och så fort ligan har lite mer kött på benen så kommer det att bli hur bra som helst.

Storartad skräll från Dominikanska Republiken

I Capcom Pro Tour Final drog talangen från Dominikanska Republiken det största jublet under kvällen. MenaRD som är hans nick var ingen favorit men lyckades ta sig vidare i turneringen genom sitt distinkta ”dö eller inget” tänk som gjorde. När andra spelare försöker analysera motståndarna och spela taktiskt gjorde MenaRD tvärtom och bara körde på vilket uppskattades av publiken. Det gick så otroligt bra för MenaRD att han till och med i finalen lyckades vinna mot den betydligt mer etablerade motståndaren i form av Tokido’s Akuma och blev därmed den mest otippade vinnaren någonsin.

Heaton stockholm award

”Heaton” hyllar Metros initiativ av Esport-gala

eSport industri | december 11, 2017

Det står sedan tidigare klart att världens första E-sportgala kommer äga rum i Stockholm den tredje september i år. Initiativtagarna till denna gala är Metro Media Houses ägare Custos Group, som kom med idén. Sedan dess har hyllningarna avlöst varandra och nu säger ingen mindre än legenden Emil ”Heaton” Christensen att detta är något han väntat på.

-Att en e-sportgala som denna kommer just nu är något som ligger i tiden för sporten. Det är hög tid att lyfta fram dessa stjärnor som gjort fantastiska insatser i de olika grenarna: Dota, CS-go med flera och att man nu äntligen får en egen gala är ytterligare ett bevis på att branschen börjar mogna. Jag önskar att den hade funnits under min aktiva karriär men är fortfarande glad för att den äntligen kommer. Jag hoppas att den kan bli i lika stor som filmindustrins Oscarsgala, säger Christensson.

”Heaton” hoppas också att man generellt sett kan sudda ut fördomarna inom E-sporten där den stereotypa spelaren är en stillasittande ohälsosam kille som bara sitter i sina föräldrars källare och spelar spel hela dagarna.

Bethard Review

Kan man se galan live?

Galan kommer livesändas från Grand Hotel i stockholm och är en del av den pågågende affärsutvecklingen som tog fart när Custos klev in som ägare. Man har storsatsat på Esport och har en egen sida med bara E-sport.

-Det är på tiden att våra digitala atleter får den bekräftelse de förtjänar. Precis som i Film-, TV-, och och musikbranschen behöver den snabbväxande esportindustrin en gala som hyllar dess stjärnor, säger Custos VD Christen Ager-Hanssen. Även styrelseledamoten i international esports Federation, Magnus Jonsson är imponerad över att Sthlm esport Award blir världens första gala i sitt slag.

-Som esportens internationella förbund är det oerhört spännande att vara en del av detta stora projekt. Tillsammans bryter vi ny mark på den internationela Esport-scenen, säger han.

Så nu väntar vi med spänning framemot den tredje september år 2018, då intar världens största E-sportstjärnor Grand Hotel i Stockholm! Vill du spela på Esportsbetting så har Bethard ett kanonerbjudande till alla nya spelare. Du får 100% i välkomstbonus upp till 1000 kronor.

Hämta bonus här!